top of page
  • Writer's pictureVeru Diblíková

V hotelu u Norského lyžařského střediska

V předchozím článku o naší práci v zahraničí jste se dozvěděli, jak se sází stromky ve Švédsku. Tento článek je o práci, která byla po sázení, jako procházka růžovou zahradou.

Pro představu a hlavně pobavení, jsme v této práci natočili video, kde jsme byli pracovníky i hosty. Tak mrkněte.

První pracovní zkušenost v Norsku jsme měli z hotelu ve městě Hemsedal. Hotel se nachází u jedno z největších skandinávských lyžařských středisek. Hory, které Hemsedal oklopují, připomínají Alpy. Sjezdovky jsou otevřené od listopadu do května díky velkému množství sněhu a proto je hotel stále v zápřahu.

noční foto ze stránek airbnb

➡️Délka práce- 8 měsíců

➡️Plat- 180 NOK/ hodinu, mraky jídla a proplacené hotelové aktivity, sleva na ski pass a vybavení

➡️Pracovní doba- od 10 do 16:30, někdy od 08 do 16:30(spíše part time)

➡️Ubytování- poskytnuto od hotelu v nádherném domě kolem hor(nejhezčí dům, kde jsme bydleli.)

no není to pohádka, každý den snídat u okna s tímto výhledem za domem

➡️Náplň práce

Asi každý tuší co obnáší práce v hotelu. Ale přeci jen, každý hotel je jiný.

Většinou jsme začínali v 10 ráno a končili v 4:30 odpoledne. Občas jsme začínali v 8 při tzv. pool shift- když se uklízel bazén, relaxační místnost a připravování vozíčků.

Jako uniformu jsem dostala modré šaty. Oblečení bylo pro mě příjemnou změnou, protože to bylo po dlouhé době co jsem si mohla do práce dělat hezké účesy, nosit šaty a vypadat v práci konečně jak holka (oproti všem těm sezonním.)

Každý den probíhá obdobně. Začíná se v 10 ráno schůzí v kanceláři, kde se dozvídáme co nás ten den čeká. Vždy jsme dostávali papíry, kde byl soupis pokojů co máme uklízet. K papíru jsme dostávali tablet, kde se uklizené pokoje označovali, aby recepce věděla že do nich můžou pustit hosty .

Hotel má čtyři patra a každé patro má křídlo C a D.

Úklid šel systematicky:

Pokoje označené hvězdičkou jsou nové příjezdy, takže jsou prioritní a musí se udělat do 15 hodin.

Růžově označené pokoje, jsou příjezdy v 13:00 a zeleně označené ve 14:00.

Obyčejně zakroužkované pokoje jsou extra(do nich nikdo v ten den nepřijíždí) a ty se dělají jenom když je čas.

Pokoje označené SO jsou pokoje, kde jsou ubytovaní hosté a musí se jim dělat běžný úklid.

Po schůzi jsme si každý šel pro svůj vozíček připomínající kočárek a v něm byly hadry, přípravky, koš, mop toaletní papír atd. Velké trolíky s ložním prádlem, ručníky, župany a prázdná klec na špinavé prádlo, byly připraveny na každé chodbě( ve videu to lze vidět.)

Každý tým (pár) šel na své patro a tam uklidil pokoje podle důležitosti. Všichni jsme měli na pokoj limit 15 minut. Samozřejmě pokud to byl nějaký pokoj po party, vyžadoval více času. Já s Ivanem jsme to někdy stíhali i rychleji, ale pamatuji si že první den jsem nevěřila že bychom mohli za 15 minut jeden pokoj stihnout.

Práci jsme měli rozdělenou tak, že já jsem většinou dělala koupelny a Ivan postele jelikož to je fyzicky náročnější. V koupelně taková ta klasika- umývá se záchod, zrcadlo, umyvadlo, sprcha. Doplňuje šampon, kondicionér, toaletní papír, vysypával se koš, doplňovali se sprchovací čepice, odličovací tampóny, pilníky, špejle do uší a samozřejmě ručníky. Muselo se vytřít, snížit teplotu v podlaze a bylo hotovo. Koupelny jsou celé černé, takže na nich jde samozřejmě všechno vidět, ale zároveň jsou tmavé.

Druhý člověk stele postel. Dá se to shrnout v jedné větě, ale celkově to zabralo stejně dlouho, jako koupelny. Různé ozdobné polštáře a podobně. Pak se utírá prach, doplňuje minibar(vody, cola, cola zero, pivo, víno, red bull, red bull bez cukru, džus), popřípadě čisté skleničky, župany + žabky na postel a vysát.

Foto postele před, během a po dokončení.

V hotelu jsou také větší pokoje (tzv.suit) které trvá uklidit cca 30 minut. Jsou tam čtyři postele a obývací prostor s spoustou knih a soch. Také kávovar s hrnky a vana.

Celkově má hotel působit útulným a pohodlným dojmem, takže je tmavý a poskytuje tak lidem takové to intimno. Po celém hotelu hraje pohodová hudba, trošku funky a elegantní. Jak na chodbách, tak na veřejných prostorách. V hlavní hale hoří krb a na Vánoce byl obří stromeček.

Občas byly krušné dny, kdy se nestíhalo (hlavně neděle, kdy všichni odjížděli.) Ale většinu času se pracovalo v takovém normálním tempu. Práce byla spíš na 70% úvazek takže jsme měli čas užít si i hory a vše co hotel nabízí.

Jsem hrozně vděčná za to co pro nás hotel udělal. A to nemluvím jen o pracovní příležitosti, ale o vybavení veškerých dokumentů, které bychom bez hotelu dělali dvakrát déle.

Slyšela jsem plno negativ od bývalých zaměstnanců, ale měli by si zkusit sázet stromy a pak by si uvědomili, co tento hotel dělá pro své lidi. Ať už je to bohatý výběr jídla za hubičku nebo akce, které sbližují zaměstnance (noční sjezd na sněžných bobech, bazénová party, večeře v hotelu, tři noci zdarma se snídaní nebo třeba jóga.) A ačkoliv se v Norsku moc nedávají dýška, naší odměnou byly dárky v pokojích a vratné plechovky.

Hemsedal je moderní lyžařské středisko avšak velice malá vesnička. Pařby tu sice jsou, ale takové ty after ski, které začínají v 15:00 a končí ve 22:00. Takže pokud milujete život ve víru davů, tady ho nenajdete. Ale pokud jste milovníky klidu, výšlapů a zimních sportů, tak vítejte. Výšlapů tam je přes dvacet-ještě o nich budu psát, ale pojďme si něco říct o sjezdovkách. Nejdelší sjezdovka v Hemsedalu měří 6 kilometrů, lyžaři zde mají na výběr z celkem 48 sjezdových tratí, z toho 12 km je osvětlených pro noční lyžování. Středisko má i snowparky.

Rozprostírá ve výšce od 625 m.n.m. do 1920 m.n.m. Pro běžkaře tu je 130 km upravených běžeckých tratí.

To asi tak vše k našim 8.měsícům práce v Hemsedalu. Opravdu jsme si to tam užili a musím říct, že mi to přišlo, jako pracovní dovolená v horách s nádherným domem.